KAKO BRŽE DOĆI DO PASOŠA ZA ROBU?

Od sada domaći privrednici štede i vreme i novac jer je međunarodni carinski dokument za privremeni izvoz/uvoz robe, ATA karnet, dotupan je kroz mrežu Privredne komore Srbije na lokalnom nivou.

Od sada domaći privrednici štede i vreme i novac jer je međunarodni carinski dokument za privremeni izvoz/uvoz robe, ATA karnet, dotupan je kroz mrežu Privredne komore Srbije na lokalnom nivou.

Privredna komora Srbije pruža svoje usluge na lokalnom nivou, kroz mrežu regionalnih privrednih komora koje su deo jedinstvene organizacione celine PKS. Jedna od važnih usluga koju je PKS odnedavno tako uvela jeste i izdavanje ATA karneta: ovu izuzetno važnu podršku privrednicima koji nastupaju van granica Srbije komora već omogućava u RPK Novi Sad, Subotica, Niš i Užice, a do kraja godine u sistem izdavanja će ući još i RPK Kragujevac, Kraljevo, Valjevo i RPK Pančevo. Ovakvom raspodelom izdavanje ATA karneta će biti u potpunosti geografski pokriveno za sve korisnike. Prve reakcije privrednika ovim potezom PKS pokazuju veliko zadovoljstvo jer time počinju da imaju značajne uštede u vremenu i troškovima.

Zaposleni u regionalnim privrednim komorama ove godine su prošli intenzivnu obuku, kako bi mogli izdavati ATA karnete. PKS je postala deo ATA sistema 1. novembra 2004. i od tada neprekidno beleži rast u izdavanju ovog carinskog dokumenta. Komora po ovlašćenju Uprave Carina RS ima izdavačko-garantnu funkciju, što znači da ujedno izdaje ATA karnete i garantuje za sve domaće ili inostrane ATA karnete koji tranzitiraju ili vrše privremeni uvoz robe na carinskoj teritoriji Republike Srbije.

ATA karnet je jednostavan međunarodni carinski dokument za privremeni izvoz/uvoz robe. To je svojevrsni “pasoš za robu” i predstavlja dokument koji višestruko smanjuje novčane i vremenske troškove, kako samim korisnicima karneta, tako i carini.

ATA menadžer PKS Jelena Karamarković, kaže da je u toku opšta digitalizacija, odnosno eliminacija papirnih dokumenata i prelazak na elektronski oblik. “Šest zemalja – Švajcarska, Belgija, Velika Britanija, SAD, Kina i Rusija – u saradnji sa svojim komorama i carinama u narednih šest meseci sprovode testiranje ATA aplikacije za podnošenje zahteva za elektronski karnet. Nakon odobrenja zahteva, dodelom broja, korisnik na svom telefonu dobija QR kod koji pokazuje cariniku prilikom privremenog izvoza robe. Carinik skeniranjem ovog koda uvozi gotove podatke u svoj sistem i nastavlja dalje sa procedurom, bez gubljenja vremena na popunjavanje podataka na papiru. To je centralizovan sistem i očekuje se da će se nakon zvaničnog odobrenja za korišćenje sve ostale zemlje, naravno i Srbija, u dogledno vreme priključiti ovom elektronskom sistemu u saradnji sa svojim carinama i otpočeti procedure implementacije e-ATA”, najavljuje Jelena Karamarković. 

Brzina dobijanja karneta zavisi isključivo od podnosioca zahteva. Proces podnošenja zahteva je digitalizovan i sve što korisnik treba da uradi je da na PKS sajtu www.pks.rs pristupi onlajn aplikaciji za izdavanje ATA karneta, registruje se, a zatim popuni zahtev, robnu listu i zakaže termin dolaska po karnet. Uvođenje nove usluge PKS znači da podnosilac zahteva sada sam bira datum, vreme i – mesto preuzimanja ATA karneta. U praksi, privrednici iz Srbije više ne moraju da dolaze u Beograd da preuzmu dokument već sve mogu da završe u najbližoj regionalnoj privrednoj komori.

 

Prijava na newsletter

Pročitajte još: