DIGITALNA TRANSFORMACIJA MALIH I SREDNJIH PREDUZEĆA

CDT-centar za digitalnu transformaciju je uputio javni poziv kompanijama da konkurišu za podršku u digitalnoj transformaciji poslovanja. Poziv koji je upućen je zajednička saradnja CDT-a, nemačke organizacije za međunarodnu saradnju (GIZ) i Razvojne agencije Srbije (RAS).

Današnji savremeni trendovi poslovanja zahtevaju digitalnu transformaciju. Ovaj način poslovanja je odavno implementiran u velike kompanije, ali situacija kod malih i srednjih preduzeća je malo drugačija. Svi koji još uvek nisu prešli na ovaj sistem poslovanja mogu da se obrate Centru za digitalnu transformaciju.

CDT-centar za digitalnu transformaciju je uputio javni poziv kompanijama da konkurišu za podršku u digitalnoj transformaciji poslovanja. Poziv koji je upućen je zajednička saradnja CDT-a, nemačke organizacije za međunarodnu saradnju (GIZ) i Razvojne agencije Srbije (RAS).

Današnji savremeni trendovi poslovanja zahtevaju digitalnu transformaciju. Ovaj način poslovanja je odavno implementiran u velike kompanije, ali situacija kod malih i srednjih preduzeća je malo drugačija. Svi koji još uvek nisu prešli na ovaj sistem poslovanja mogu da se obrate Centru za digitalnu transformaciju.

Digitalna transformacija pre svega predstavlja transformaciju poslovnih procesa, odnosno menjanje celokupne poslovne atmosfere u firmi, gde se usvajaju novi poslovni procesi, često se koriste tehnološka rešenja, hardverska ili softverska – objašnjava Predrag Nikolić, direktor Centra za digitalnu transformaciju. “Suština je u tome da se procesi ubrzavaju, postaju efikasniji, transaparentniji za sve nivoe u firmi. Kontrola nad procesima u preduzeću postaje veća, a samim tim i efikasnija”- izjavio je Nikolić.

Postoji niz rešenja koja vode u digitalnu transformacija, jedan je pristup kada je reč o poljoprivredi, drugi kod industrije, treći kod usluga.

Konkretna pomoć

Iz Centra za digitalnu transformaciju nas obaveštavaju da postoje dve faze pomoći firmama. Digitalni konsultanti šalju se u firme koje se prijave na javni poziv koji je još otvoren. Oni rade na programu koji traje tokom 2019. i 2020. godine, odnosno do utroška sredstava.

Prva faza je da konsultanti provode dva dana u kompaniji i rade ekspertsku analizu. Ulaze u preduzeće, skeniraju sve njegove procese i utvrđuju prioritete po pitanju digitalne transformacije: da li su to poslovni modeli, poslovni procesi, možda IT zaštita ili marketing, kao što je to najčešće slučaj u trgovini – navodi Predrag Nikolić. – Ta dva dana su za firmu potpuno besplatna, zahvaljujući GIZ-u.

Konsulstanti u firme odlaze unapred pripremljeni. Jer, kompanija prethodno popunjava upitnik, koji je istovremeno prijava za program. Upiznik sarži 30 pitanja koja su sasvim dovoljna da naprave neku inicijalnu sliku za našeg konsultanta, da vidi gde se nalazi firma kada je reč o digitalnoj transformaciji –

Druga faza je kreiranje strategije za digitalnu transformaciju, na osnovu prvog dokumenta. U ovoj fazi naš konsultant provodi do šest dana u kompaniji i zajedno sa njom radi na razvoju te strategije – kaže Predrag Nikolić. – To može da podrazumeva i tehnološko rešenje, ali i ne mora. Može da bude reč samo o “prepakivanju” poslovnih procesa i činjenju da budu efikasniji. Nakon tog dela, konsultant i kompanija izdaju dokument pod nazivom “Razvoj digitalne strategije”, koji u sebi sadrži dalje korake u vezi s primenom konkretnog rešenja.

Ovaj drugi korak je 50 odsto subvencionisan iz sredstava GIZ-a, i ukoliko ima potrebe (ako se dobije “zeleno svetlo” da se započne implementacija), konsultant pomaže firmi da napravi aplikaciju za RAS, koja svojim programom pomaže implementeaciju onoga što je predloženo u strategiji. Preostalih 50 odsto troškova plaća sama firma.

Prema dosadašnjim iskustvima CDT ističe se da je najlakša transformacija trgovinskih preduzeća, gde je potrebno najmanje resursa. Poljoprivreda ima mnogo različitih pristupa ditigalnoj transformaciji. Danas  postoje firme koje iz vazduha dronom snimaju useve i tačno mogu da kažu kako koja biljka napreduje i šta je potrebno uraditi. Mnogo je lakše pratiti prinose kada imate tehnološko rešenje.Važno je shvatiti da uvođenje novih hardverskih i softverskih rešenja ne znači gubitak posla za radnike, već menjanje njihovih navika i njihovu dodatnu edukaciju – ističe Predrag Nikolić

 

 

 

Prijava na newsletter

Pročitajte još: