Žensko preduzetništvo u Srbiji je u ekspanziji

Žensko preduzetništvo u Srbiji je u ekspanziji

Regionalna razvojna agencija Bačka u saradnji sa Američkim kutkom u Novom Sadu organizovala je Info dan posvećen ženskom preduzetništvu u Srbiji.

U okviru Info dana bilo je reči o trenutnom stanju kada je u pitanju položaj žena u preduzetništvu kod nas i u Evropskoj uniji, a čuli su se primeri dobre prakse, odnosno, priče žena preduzetnica koje su uspešne u svom poslovanju. Četiri inspirativne govornice Snežana Golić, osnivač škole bontona i mjuzikla za decu Iskrice i munje, Milica Rajačić, osnivač preduzetničke radnje Put jednog projekta, Jelena Vesić Milana Popović, osnivači i direktorke preduzeća Colloco team challenge doo.

Oko 25 odsto žena u Srbiji su vlasnice malih i srednjih preduća ili preduzetničkih radnji, dok je u Evropskoj uniji taj broj veći za 10 odsto. Marija Prokopić, rukovodilac projekata za razvoj malih i srednjih preduzeća Regionalne razvojne agencije Bačka, smatra da je frustrirajuća činjenica što je, od tih 25 posto, određen broj žena samo fiktivno vlasnik firme.

-Dešava se da muževi, sinovi ili očevi osnivaju firme na žene. Oko 12 odsto žena u Srbiji ima vlasništvo nad nekom nepokretnošću. Da bi pokrenuli neki veći posao neophodno je se priloži hipoteka određene vrednosti. Tako da mali broj žena može da krene sa većim kapitalom u privatan posao. Statistika kaže da žene kasnije kreću sa privatnim poslom nego muškarci. U Srbiji žena ulazi u preduzetništvo prosečno oko 42 godine – rekla je Prokopić dodajući da je deprimirajuća činjenica što oko 75 odsto žena pokreće sopstveni posao iz nužde, zbog ekonomskih razloga.

Događaji kao što je Info dan pomažu preduzetnicama, kao i onima koje planiraju da uđu u te vode, jer im, kako je rekla Snežana Golić, tuđa iskustva pomažu da izbegnu neke prepreke koje ih čekaju. 

-Dosta toga se poklapa, bez obzira kojim biznisom se bavite nailazite na slične izazove. Veoma je značajno čuti tuđa iskustva, rešenja, ideje, to pomaže da se inspirišemo. Bez obzira na finansijsku sigurnost koju imaš kad radiš za drugoga, meni ipak više prija da budem odgovorna, ali i ona koja vuče konce. Žena preduzetnica raspolaže svojim vremenom. Jesmo nekada prezauzete, ali niko ne određuje da li ćemo otiči na roditeljski sastanak, prvi dan škole, kao ni kada su deca bolesna da li ćemo ostati sa njima ili ćemo raditi. Poštujem vikende i smatram da je važno da vikendom niko ne radi, da se odmori kako bi bio svež, kako bi radna nedelja bila produktivna. Mislim da je teže biti zaposlena žena osam sati kada nekom drugom odgovara, nekada bez prava na slobodan dan ili bolovanje, nego žena preduzetnica, koja neke stvari može da uradi kada sama to odluči – kaže Golić.
 
Prva godina poslovanja, složile su se sve govornice je najteža godina, a ono što je prvo potrebno pri odlučivanju za ulazak u preduzetništvo je, kako smatra Milica Rajačić, preispitate sve resurse koje imate. Nadogradnja i učenje je, kaže, neophodno u svakom biznisu.
 
 
-Treba imati na umu da kvalitet uvek opstaje. Potrebno je ostati dosledan svojim idejama, i znati da orjentisanost ka nekoj grupaciji ne izdvaja i ne pomaže da budete gori ili bolji. Važno je da budete svoji. Sve tendencije koje dolaze govore da će žensko preduzetništvo biti bolje i da je u ekspanziji. Sve više žena postaju samostalne i svoje i usklađuju sve svoje obaveze vrlo dobro – rekla je Rajačić.
 
Jelena Vesić i Milana Popović svoje preduzeće osnovale su nakon dve godine studioznog istraživanja.
 
 
-Ključno je istražiti šta je ono što je potrebno tržištu. Ima puno stvari, potrebno je izdvojiti se, pronaći nišu gde možete da zaplivate. Mi smo istraživale međuljudske odnose i šta je ono što mi možemo da ponudimo kompanijama i ljudima unutar kompanije kako bi bili bolji, pre svega sebi, kako bi se razvijali, a samim tim bili i bolji radnici - rekla je Popović dodajući da su tim i međuljudski odnosi to što drži ljude u jednoj kompaniji.
 
Info dan se organizuje u okviru Evropske nedelje malih i srednjih preduzeća(European SME Week) koji predstavlja panevropsku kampanju sa ciljem promocije preduzetništva u Evropi. Evropska nedelja malih i srednjih preduzeća koordinirana je od strane Evropske komisije i sastoji se od velikog broja događaja koji se realizuju tokom čitave godine na raznim lokacijama u Evropi.