Osamostaljivanje mladih u biznisu za vreme pandemije: Šta je lakše, a šta teže?

NULL

Traženje posla nikada nije jednostavan proces. Nesigurnost, novine, dokazivanje i održavanje, učenje, prilagođavanje novoj sredini i novim ljudima, napuštanje roditelja, samo su neke od stresnih stvari koje čekaju mladog čoveka. Prilikom stvaranja biznisa možemo, takođe, da nabrojimo sve prethodne elemente, s tim što je stres često na višem stupnju zbog papirologije, prava, obaveza, radnika, poreza i ostalih elemenata. Na koji način je sve ovo promenila korona? Kako je mladima u poslednjih godinu i po dana?

Sociološka istraživanja, u kojima su glavni akteri mladi, vrše se gotovo po celom svetu. Postoji veliko interesovanje za poslovnim poduhvatima koje oni čine: u kakvom im je stanju firma, kako posluju, na koji način percipiraju vreme u kome posluju, da li će načiniti prvi korak i proširiti svoju ideju, kako stoje sa finansijama – šta je teže, a šta lakše?

Recimo, pandemijska kriza već sada pokazuje posledice po rad i život mladih, a u budućnosti se očekuje presek novih opažanja. Neki ih identifikuju kao „korona generaciju“, vide „efekte ožiljaka“ i manje plate pri prvom zaposlenju, koje će možda ostati manje tokom cele karijere.

„Preduzetništvo nije mirno more“

Mara Marušić je preduzetnica iz Rume, čija se firma zove „Inovativno pisanje i lektura“. Kada je pitaju na koji način pomaže svojoj ciljnoj grupi, ona kaže:

– Edukujem mikro i male preduzetnike koji pokreću svoj biznis onlajn, kako da stvore pisani identitet na internetu na najlakši način; kreiram pisani sadržaj za društvene mreže i sajtove za različite prodajne potrebe.

Njena firma posluje tokom korone i tokom tog perioda stekla je određeno iskustvo uz teškoće koje su naišle.

Poslednjih godinu i po dana je bilo, pre svega, izazovno kada je u pitanju preduzetnički posao, jer smo se svi suočili sa nepredviđenim okolnostima na koje se trebalo prilagoditi. Preduzetništvo, generalno, nije mirno more i lagana plovidba i to znaju svi koji su se upustili u ovu avanturu, tako da posle prvobitnog šoka nastalog novom situacijom, biznis se preselio u onlajn vode – rekla je ona za naš magazin.

Mali preduzetnici su, pak, više nego pre poželeli da stvore onlajn identitet na internetu i mrežama da bi nastavili prodaju svojih proizvoda i usluga.

Konkretno za moj posao to je značilo da će nastaviti da se odvija po uobičajenom ritmu.

Pomoć države je postojala.

Veoma mi je značila za prva tri pandemijska meseca, jer su oni bili najteži. Naredni period u preduzetništvu mislim da će biti stabilniji od prethodnog perioda, jer su se ljudi adaptirali na nove radne uslove i pronašli nove načine kako da im biznis funkcioniše.

„Procenite tržište i istrajte“

Prema najnovijim rezultatima nakon istraživanja na globalnom nivou, koje je objavljeno u medicinskom časopisu Jama Pediatrics, pojava depresije i anksioznosti kod mladih se udvostručila. Finansijski problemi su jedan od uzroka i umnogome zavise od tipa poslovanja preduzeća. Da li je procena tržišta dobar savet kako bi poslovna ideja sama po sebi postala rešenje problema? Mara se slaže sa tim.

Ako ste dobro procenili tržište i smatrate da je vaš proizvod ili usluga baš ono što nedostaje, ne razmišljajte o trenutnim prilikama, već se upustite u svoju preduzetničku avanturu i istrajte. Budite strpljivi i vredni jer nijedan uspeh ne dolazi preko noći – završila je Marušić.

„Na internetu ima više načina za zaradu“

Miroslava Ivanušić je u fazi realizovanja svoje poslovne ideje. Fotografijom je aktivno počela da se bavi za vreme pandemije. Živi u Vrdniku i radi na tome da posao opstane.

Fotografijom sam počela da se bavim pre nekoliko godina, ali sam u međuvremenu zatrudnela, pa sam samim tim i posao zapustila. Te godine, kada je zavladao virus, sam se porodila i vrlo brzo pokušala da se aktiviram na polju svog posla. U prvi mah posao nije krenuo sjajno, naročito zato što se događaji nisu održavali, pa me zbog toga klijenti nisu angažovali, ali uskoro je i virus „oslabio”, a ljudi su masovno požurili da održe svoje davno planirane proslave – objašnjava ona za magazin.

Miroslava dodaje da je njen posao tada počeo da se širi „naročito zato što živim u maloj sredini gde nema mnogo fotografa”.

Kada je socijalna distanca bila na svom maksimumu, obe strane onlajn komunikacije prebacile su se za svoje računare. Društvene mreže, ranije jake, postigle su svoj puni kapacitet kao medij koji je direktni kanal kupaca sa proizvodom. Reklama i poslednji čin – kupovina, postale su univerzum biznisa u korona svetu.

Na posao mi je veoma uticao Instagram, pa i ostale društvene mreže, gde sam prikupila mnogo klijenata i ostvarila kontakte koji će mi veoma značiti i u budućnosti. I dalje sam zadovoljna poslom i angažovanjem, jer klijenti žure da proslave svoje događaje i da ostvare planove koje su imali, s obzirom na to da je velika verovatnoća da će virus vrlo brzo da se vrati. 

Miroslava dodaje da je to plaši, ali ne zaustavlja, kao i da je internet mesto gde mladi sigurno traže svoj način za oblikovanje, afirmaciju i predstavljanje posla.

To me pomalo plaši, ali me je donekle i ohrabrilo da pripremim određene projekte koje ću raditi bez obzira na novi talas virusa i na koje virus ne može uticati. To je prednost bavljenja fotografijom. Verujem da su mnogi poslovi zaustavljeni. Postoje sfere poslovanja koje direktno zavise od okupljanja ljudi, putovanja i slično, ali takođe smatram da je veliki broj mladih potražio posao putem interneta, gde je sve više načina za zaradu.

Crno – beli svet u boji

Nijedna priča nije identična.

Ako je vaš posao već na internetu, trebalo bi i dalje da osluškujete svoje klijente, da ste fleksibilni, profesionalni, empatični, da se lako adaptirate i da svoje poslovanje pridržavate principima zakona transparentnosti. Ukoliko pak krećete putem stvaranja biznisa, upamtite gore navedene stvari – trebaće vam, osluškujte potrebe svoje ciljane javnosti i – ne odustajte.

Milica Savić

 

Ovo je samo jedan od tekstova koji možete pročitati u novom broju Biznis vesti magazina. Pretplatite se OVDE 

Prijava na newsletter

Pročitajte još: