Koliko je dobar računovođa bitan u procesu poslovanja i na koji način može da pomogne razvoju svake firme pričali smo sa Markom Džogovićem, direktorom novosadske filijale „Vizija računovodstva”.
Svaki računovođa zna da unosi podatke i knjiži nastale promene u poslovanju, što je njegov primaran posao, a i očekivano je da je vešt u tome. Dobar računovođa, prema rečima Džogovića, pravovremenim i korisnim savetima, svojim iskustvom, širokim spektrom znanja i monitoringom poslovanja klijentu donosi benefit.
– Klijent od svog računovođe treba da dobije informacije i savete u pravom momentu kako bi od istih mogao da ostvari benefit. Da ukaže, na primer, da je došlo do pada prihoda ili da su mu troškovi otišli u neadekvatnom smeru te je potrebno optimizovati poslovanje. Da posavetuje, recimo, da nađu drugog dobavljača, kako bi ekonomičnije poslovali. Da prati poslovanje u nekom optimalnom periodu od tri ili četiri meseca i da pošalje presek stanja klijentu – kaže Džogović.
Izvori finansiranja su nešto što je dobro da računovođa zna, bez obzira što to nije u primarnom opisu njegovog posla.
– Važno je da računovođa zna koji su to sve fondovi kod kojih može da konkuriše za besplatna sredstva. Na primer, da postoje aktuelni konkursi za bespovratna sredstva i subvencije gde će klijent od svog knjigovođe dobiti informacije o uslovima i načinu ostvarivanju istih. Ovako dobijene informacije predstavljaju benfit za preduzeće. Tako ima mogućnost na više načina da investira u svoje poslovanje. Mi u „Vizija računovodstvu” pazimo na taj segment, naše računovođe su upućene u takve stvari i tako na još jedan način pomažemo svojim klijentima. To je prednost naše agencije – navodi Džogović.
Bilansi svake firme, prema rečima Džogovića, uvek moraju da budu u redu, da se unapred vodi računa o tome šta će banci da treba.
– Sve treba unapred da je spremno u trenutku kada klijent konkuriše za neka sredstva. Ako posluješ sa gubitkom, u problemu si jer nećeš moći da se eksterno finansiraš jer nisi podoban za kreditiranje (banke, fondovi, subvencije). Sređeni bilansi su veoma važni i u slučaju kada potencijalni investitor želi da uloži u neku firmu (kao deoničar), i na taj način se ulaže u razvoj preduzeća – kaže Džogović.
Optimizacija poslovanja je takođe važan segment, ali ne znači nužno smanjenje troškova. Optimizacija poslovanja, kaže Džogović, je smanjenje gubljenja vremena.
– To je danas najbitnije. Da klijent ne mora da proverava svaki dan šta je računovođa radio već može da se fokusira na razvijanje posla. Mi u „Vizija računovodstvu” pomažemo i tako što nudimo naše programe Panteon i Minimax, koji pružaju velike mogućnosti za optimizovanje poslovanja – ispričao je Džogović.
Za one koji žele da otvore firmu, prema njegovim rečima, jako je važno da izaberu pravog, odnosno iskusnog računovođu.
– Imamo klijente koji dođu i kažu da ne znaju ništa. Lako je otvoriti firmu, ali ima više stvari o kojima treba voditi računa. Jedno je otvoriti firmu u APR-u, najmanji problem su osnivački akti i ostale tehničke stvari. Važno je da se urade druge prijave u evidenciju u zakonskom roku (Poreska uprava i druge), da se klijent uputi na banku sa kojom će imati efikasnu i kvalitetnu saradnju, jer se i one razlikuju u svojim uslugama. Neke banke imaju manje iskustva sa tzv. startapovima. Ima i drugih stvari koje su takođe važne, kao što je fiskalizacija. Novi zakon o fiskalizaciji će početi da se primenjuje početkom sledeće godine. Pravna forma buduće firme je isto veoma bitna. To je nešto o čemu računovođa treba da vas posavetuje. Prave se kalkulacije na osnovu kojih klijentu preporučujemo u koju pravnu formu da se upusti – kazao je Džogović.
Preporuka je najbolji način, smatra Džogović, da početnici u bilo kom poslu odaberu dobru računovodstvenu agenciju.
– Uvek je najbolja preporuka. Da se kod onih koji već imaju firme raspitate čije usluge koriste kad je u pitanju računovodstvo. Najveći broj naših klijenata je kod nas došao putem preporuke i na to smo vrlo ponosni, jer zadovoljan klijent širi dobar glas. Na primer, CP DISTRIBUTIO DOO NOVI SAD našim predlogom su uvideli da mogu da umanje nepotreban lager na što ekonomičniji i isplativiji način. Upoznali smo klijenta sa njegovom obavezom za eko-taksu te tako nisu dobili kaznu od nadležnih organa. Recimo za fimu SANITACIJE SM podneli smo zahtev za ostvarivanje povraćaja poreza i doprinosa za zaposlene iz ranijih godina, što prethodno nije urađeno. Našim predlogom klijent je došao i do saznanja da može da ostvaruje benefite od promene načina obračuna troškova. Dakle, na osnovu našeg iskustva i znanja dati su predlozi klijentima da se urade određene stvari kojima ostvaruje poreske benefite – objasnio je Džogović.
U „Vizija računovodstvu” sarađuju i sa startapima kojima pomažu da posluju u zakonskim okvirima.
– Neka delatnost zahteva prijave nadležnim organima, a tu računovođa pomaže. S druge strane možemo da ih spojimo sa klijentima koji su im potrebni. Možemo i da spojimo ljude koji su iz iste delatnosti, ugovorimo sastanak, kako bi na taj način započeli saradnju. Neki od startapa kojima smo pomogli da pokrenu biznis su: CREATIVE COLLECTIONS DOO, S PLUS M DESIGN, MASTER MOLD DOO, SELFIE FABRIKA, ADVOKAT TANJA GUBERINIC, RESOFT SOLUTIONS DOO, PARAGON SOFTWERE… – kazao je naš sagovornik.
Velike računovodstvene agencije kao što je „Vizija računovodstvo”, se od manjih razlikuju po praćenju zakonskih regulativa.
– Imamo poreskog savetnika, stalne poreske obuke, obavešteni smo o svim mogućim zakonima koji se tiču klijenata. Sve informacije šaljemo klijentima da ih informišemo. Stručan i iskusan kadar, koji pruža usluge koje zaokružuju celokupno poslovanje firme. Poslovno i finansijsko savetovanje je nešto zbog čega treba izabrati baš našu agenciju – rekao je Džogović.
Individualan pristup klijentu je još jedna stavka u kojoj se „Vizija računovodstvo” ističe. Svaki klijent ima svog referenta, jedan čovek vodi sve, ima uvid u celokupno poslovanje.
– Tako je. Individualni, lični pristup klijentima je ono čime se vodimo. Mada, svako od kolega zna šta se dešava kod onog drugog. Tako da, u slučaju nekih promena, kao što su odlazak na bolovanje ili godišnji odmor naših računovođa, kvalitet usluge prema klijentu ostaje na najvišem nivou – istakao je Marko Džogović.
Za sve informacije koje utiču na poslovanje firme obratite se na imejl marko.dzogovic@vizija-racunovodstvo.rs, kao i na broj telefona: 060/ 06-06-124.
Ovo je samo jedan od tekstova koji možete pročitati u novom broju Biznis vesti magazina. Pretplatite se OVDE.