Kako od malog porodičnog biznisa napraviti brend?

Kako od malog porodičnog biznisa napraviti brend?

Put od kreiranja neke ideje do konačne realizacije uspešnog biznisa je veoma dug i naporan, ispunjen nedoumicama, izazovima i brojnim zamkama. Kako istrajati na tom putu i od malog porodičnog biznisa u Srbiji napraviti brend pričali smo sa Slađanom Rajković Krnjaić iz firme Bliss Honey iz Novog Sada koja je osnovana 2019. godine.

Ideja i razvoj proizvoda su nastali mnogo ranije, iz poljoprivrednog gazdinstva porodice Krnjaić koje se bavilo pčelarstvom. Prema rečima Slađane Rajković Krnjaić, ideja je bila da naprave premijum proizvod sa upečatljivim vizuelnim identitetom, koji bi se kvalitetom, dizajnom i pakovanjem izdvojio od ostalih i koji bi bio plasiran i van granica naše zemlje. Početak je, priseća se Slađana, zahtevao dosta finansijskog ulaganja u izgradnju proizvodnog pogona, nabavku potrebnih mašina, ali i mnogo strpljenja. Osim sopstvenih sredstava koje su uložili, finansijsku, ali i mentorsku podršku pružila je i Erste banka kroz program „Korak po korak“.

-Već u prvoj godini poslovanja odobren nam je kredit za trajna obrtna sredstva. Uspeli smo da obezbedimo bespovratna sredstva za nabavku potrebnih mašina kroz program „Pokreni se za posao“ iza kojeg stoje kompanija Philip Morris i organizacija ENECA. Danas posedujemo proizvodni pogon sa dozvolama i sertifikatima za izvoz na najzahtevnija tržišta i plan je da krene prodaja naših proizvoda u pojedinim zemljama regiona i skandinavskim zemljama poput Norveške i Švedske – navela je Slađana i dodala da je cilj da tim tržištima predstave premijum proizvode iz Srbije koji su namenjeni istinskim hedonistima.

U početku su, prema Slađaninim rečima, organizovali česte promocije i degustacije proizvoda na kojima su sticali stalne kupce. Do sada su učestvovali na mnogim festivalima i sajmovima međunarodnog karaktera na kojima su uspostavljali kontakte sa potencijalnim distributerima i izvoznicima. Prethodnog meseca, firma Bliss Honey je predstavljena u Londonu na najvećem festivalu hrane i pića u Britaniji (International Food & Drink Event).

-U našem slučaju, kada smo radili istraživanje, na tržištu je fokus priče o medu uglavnom bio na njegovoj lekovitosti i blagotvornim dejstvima. Do tog momenta med nije bio prezentovan iz hedonističkog ugla niti je postojao premijum proizvod od meda, iako je Srbija svetski poznata i priznata pčelarska zemlja. Tu smo mi videli svoju priliku. Krenuli smo hrabro i strpljivo i vremenom dobili potvrdu da je put koji smo odabrali ispravan– priča Slađana.

Postavku brenda, izradu veb-sajta sa internet prodavnicom i vođenje društvenih mreža sami su radili.

-Napornim radom sticali smo nova znanja i veštine potrebne za uspešan razvoj brenda što je na kraju dalo dobre rezultate. U svemu tome jako je bitna i podrška porodice i prijatelja, a iznad svega vera u ono što radite. S obzirom na to da je krem med bio novina na našem tržištu uspeli smo da privučemo pažnju jednog od velikih trgovinskih lanaca još na samom početku prilikom učešća na događaju pod nazivom „Dan dobavljača - Agrobiznis 2019“ u organizaciji Razvojne agencije Vojvodine. Nakon uspostavljene saradnje plasirali smo naše proizvode u mnoge maloprodajne objekte širom Srbije. Osim Merkatora, ostvarili smo saradnju sa brojnim radnjama specijalizovanim za prodaju delikatesnih proizvoda– ispričala je Slađana.

Došlo je vreme, smatra Slađana, kada ljudi sve više cene domaće proizvode i imaju svest o tome koliko je važno kupovati domaće.

-Na tržištu je mnogo prodavnica koje posvećuju pažnju upravo takvim proizvodima i proizvođači to treba da iskoriste. Mislim da u današnje vreme nije teško doći do kupaca uz onlajn prodaju koja je u doba pandemije enormno porasla, ali i uz razne platforme i Fejsbuk grupe kao što je „Mali proizvođači hrane u Srbiji“ koje promovišu male proizvođače i omogućavaju im da predstave svoje proizvode i steknu stalne kupce. Proizvode plasiramo u trgovinske lance kao što je Merkator, ali i u specijalizovane radnje i vinoteke koje prodaju premijum proizvode. Osim toga, tu je i naša onlajn prodavnica www.blisshoney.rs, ali i razne manifestacije na kojima radimo promocije i degustacije proizvoda– rekla je Slađana.

Bliss Honey je počeo sa proizvodnjom krem meda, ali vremenom su svoje poslovanje proširili i na druge segmente. Krem med nastaje procesom fine kristalizacije gde se u kontrolisanim uslovima ubrzava prirodan proces kristalizacije meda, pri čemu dolazi do nastajanja velikog broja sitnih kristala koji stvaraju baršunastu teksturu finalnog proizvoda. U tako formiran proizvod se kasnije dodaju interesantni prirodni dodaci poput liofilizovane maline, crnog tartufa, lešnika, pistaća i morske soli, kafe, liofilizovane jabuke, đumbira i limun trave, na taj način kreirajući prepoznatljive premijum proizvode.

U svojoj ponudi imaju i korporativne poklone koje firme poklanjaju poslovnim partnerima i zaposlenima kao izraz pažnje i poštovanja.

-Iz ponude bih izdvojila premijum pakovanje sa dve tegle meda i rakijom od divlje kruške sa jestivim zlatom kao autentičan poklon za posebne prilike. Osim korporativnih, radimo i personalizaciju pojedinačnih poklona sa izgraviranom porukom što poklon čini jedinstvenim. Naši klijenti su banke, brojne programerske, špediterske i građevinske firme sa kojima smo ostvarili saradnju brendirajući korporativne poklone za razne prilike, kao i agencije koje se bave kongresnim turizmom. Uspostavili smo saradnju sa organizatorima međunarodnih kongresa i za te prilike smo posebno vodili računa da poklon predstavimo kao upečatljiv i prefinjen proizvod iz Srbije, te i da se lako može spakovati u ručni prtljag, za one koji putuju avionom – rekla je Slađana.

Ubava Priselac