Kako izbeći određene rizike u ranim fazama Startup-ova

Kad ljudi govore o startup-ovima, njihov razgovor ide u jednom smeru – prema zloglasnoj stopi neuspeha koja je, čini se, opisana u gotovo svakom blogu i časopisu o tehnologiji. Prema statistikama, 90% startup-ova propadne.

Kad ljudi govore o startup-ovima, njihov razgovor ide u jednom smeru – prema zloglasnoj stopi neuspeha koja je, čini se, opisana u gotovo svakom blogu i časopisu o tehnologiji. Prema statistikama, 90% startup-ova propadne.

Uprkos izgledima, puno ljudi još uvek pokušava to učiniti. Za mnoge je biti sam svoj šef i stvarati nešto svoje iz temelja uzbudljivo, jedinstveno i neponovljivo. A ako su oni sretnici, to bi mogla biti najbolja odluka koju su ikada doneli. Podaci Direkcije za popis stanovništva SAD-a pokazuju da se svake godine u proseku pokrene 4,4 miliona preduzeća. Čak i u 2020. godini koja je bila pogođena pandemijom, kompanije VC (venture capital) dale su više novca startup-ovima nego ikad pre.

Iako reč rizik često ima negativne konotacije, ponekad najbolji ishodi mogu proizaći iz preuzimanja rizika. Što se tiče kockanja, na primer. Klađenje može biti rizično, zbog čega mnogi ljudi to ne čine ili igraju na sigurno ako to čine. High roller igrači – oni koji se klade puno novca – preuzimaju rizik, i iako se to često ne isplati, povremeno ih može dovesti do velikog dobitka. Prema ovom izvoru, kockarnice će često drugačije tretirati igrače koji igraju sa visokim ulozima zbog njihovog ponašanja kad preuzimaju rizik i stavljaju velike uloge, a od toga mogu imati velike koristi.

I dok izgledi možda baš i nisu u vašu korist, preuzimanje rizika pokretanja vlastitog posla ne mora biti nepromišljeno kockanje. Svi startup-ovi moraju rizikovati, ali ono što je važno je upravljanje i izračunavanje tih rizika na pravi način. Dok rizici postoje u svakoj fazi rasta, rani rizici su oni o kojima se najviše govori jer oni mogu potopiti startup pre nego što uopšte krene.

Jedan od prvih, a često i najvećih, rizika sa kojima se preduzetnici susreću jesu nejasni ciljevi proizvoda ili usluge. Iako je imati sjajnu ideju fantastično, pretvaranje te sjajne ideje u održiv proizvod ili uslugu može biti teško. Startup-ovi moraju znati koji je njihov proizvod, koji problem rešava i kako ga mogu prodati ljudima. Poznavanje ovih stvari ključno je za izbegavanje pogrešnog poslovnog modela i neuspeha pre samog početka.

Statistike pokazuju da više od trećine startup-ova propada jer nije bilo potrebe tržišta za njihovim proizvodom ili uslugom. Kako biste ublažili rizik ulaska u ovih 35%, potrebno je provesti detaljno istraživanje tržišta, jer ono pomaže odrediti ko su vaši potencijalni kupci te kako i zašto bi hteli kupiti ono što prodajete. Povrh istraživanja postojanja tržišne potražnje, startup-ovi trebaju istražiti održivu rutu za dolazak na tržište, kako izgraditi tu rutu, koliko će to koštati i koliko će vremena trebati.

Drugi važan element ovog istraživanja tržišta je spoznaja o vašoj konkurenciji. Već prezasićeno tržište će se teže infiltrirati u poređenju sa onim koje je možda niša, gde postoji praznina koju treba popuniti. Koliko god ideja bila dobra, bit će teško probiti se na već prenatrpano tržište na kojem već postoje kompanije koje dominiraju. Iako to ne znači nužno da trebate promeniti svoju ideju, kako biste pokušali izbeći neuspeh, startup-ovi moraju biti sigurni da nude nešto što je i drugačije i bolje od onoga što nudi konkurencija.

Još jedan od najvećih rizika u ranim fazama startupa je novčani tok. Mnogi startup-ovi dobijaju početno finansiranje od porodice, prijatelja ili bankarskih zajmova, ali često to finansiranje ne ostavlja puno prostora za finansijsko manevrisanje. Kao rezultat toga, preduzetnici moraju biti marljivi i precizni u tome gde i na šta će potrošiti novac. Za upravljanje rizikom da ostanete bez novca ključno je imati jasnu finansijsku prognozu. Ako je moguće, računovođa može biti od velike pomoći da održi startup na pravom putu i da se brine o knjigovodstvu, posebno za one koji možda nemaju najbolje iskustvo u finansijama.

Startup-ovi koji se finansiraju VC-om takođe mogu naići na poteškoće jer nemaju dovoljno kapitala. Određivanje proračuna i pažljivo finansijsko planiranje od ključne je važnosti, posebno kada je reč o predstavljanju početnicima i osiguravanju novog kruga finansiranja za podršku rastu poslovanja.

Sagorevanje takođe može dovesti do neuspeha startupa u ranoj fazi. Obično startupi započinju svoj život sa malim timom – ponekad to može biti samo jedan ili dvoje ljudi – i moraju nositi nekoliko različitih šešira. To može dovesti do toga da tim postane preopterećen. Osnivači su ti koji su skloni ovom sagorevanju, budući da su oni duboko uložili u viziju i misiju startupa. Kako biste izbegli ovaj rizik od sagorevanja, ključno je pronaći vreme za prekid veze i odmor od posla, u nadi da će osveženje i pristupanje poslu sa novom perspektivom biti od koristi poslu.

Foto: Photo by Brooke Cagle on Unsplash  

Prijava na newsletter

Pročitajte još: