INTERVJU sa Jelenom Andrić Grafakos, direktoricom kompanije ACO građevinski elementi d.o.o.

INTERVJU sa Jelenom Andrić Grafakos, direktoricom kompanije ACO građevinski elementi d.o.o.

Broj investicija u građevinarstvu je sve veći, a projekti sve kompleksniji

ACO Grupa jedan je od svetskih lidera u razvoju i proizvodnji inovativnih rešenja u oblasti upravljanja površinskim vodama i vodama unutar objekata. ACO proizvodi retko kad su zaobišli najznačajnije svetske i domaće građevinske objekte. Širok spektar kvalitetnih i pouzdanih proizvoda za odvodnjavanje površinskih voda pružaju rešenje svakom postavljenom zahtevu, od privatnih kuća do olimpijskih stadiona.

ACO Srbija i Crna Gora posluje od 2003. godine, a proteklih sedam godina na čelu se nalazi Jelena Andrić Grafakos i u tom periodu kompanija beleži konstantan rast. Obeležen je snažan rast kompanije, povećan je broj zaposlenih, novi objekat, otvoren izložbeni prostor, ACO Akademija i novi tržišni segmenti kojima su se posvetili.

ACO je prisutan u više od 40 zemalja, sa ukupno 30 proizvodnih centara na 4 kontinenta. U Srbiji, ACO posluje od 2003. a na njenom čelu se nalazite od 2015. Šta biste izdvojili kao najveće izazove, uspehe, promene tokom ovih sedam godina?

Period od poslednjih sedam godina obeležen je snažnim rastom kompanije, povećanjem broja zaposlenih, novim objektom, otvaranjem izložbenog prostora, ACO Akademije i novih tržišnih segmenata kojima smo se posvetili. Naravno, u svemu tome tokom poslednje dve godine imali smo i dodatne izazove u vidu pandemije, porasta cena sirovina na svetskom tržištu, njihove ograničene dostupnosti i od nedavno geopolitičke situacije.

Kako se svaki posao zasniva na ljudima, osnovni zadatak nam je bio da pronađemo kvalitetne kolege i uspešno ih obučimo i uvedemo u kulturu kompanije. To je u periodu pandemije bio poseban izazov, obzirom da smo u nekoliko navrata prelazili na rad od kuće, pa je i komunikacija među kolegama, kao i sa klijentima na tržištu bila otežana. U uslovima povećanog obima posla, što je redovno stanje poslednjih godina, istovremeno vršiti odabir ljudi, obuke, prilagođavanje unutrašnje organizacije i neometano funkcionisanje procesa kojima se bavimo, je sigurno poseban izazov.

Naravno, svaka poteškoća može istovremeno biti i prilika, ukoliko se na vreme primete promene na koje treba adekvatno odgovoriti. Upravo zbog toga smo u proteklom periodu prilagođavali organizaciju, procese rada i nastupa na tržištu novim okolnostima, kako bismo postigli održiv model poslovanja umesto kratkoročnih dobrih rezultata.

Danas je sve više žena u građevinarstvu. Da li postoje trenuci kada se preispitujete da li je trebalo da izaberete neku manje zahtevnu i ženstveniju profesiju?

Nakon 20 godina rada u građevinskoj industriji, kada se osvrnem na početke čini mi se da je profesija zapravo odabrala mene, a ne ja nju. Kada je došao trenutak za odabir, doživela sam ozbiljnu povredu zbog koje više nije bilo moguće da nastavim bavljenje umetnošću, koju sam planirala za svoj životni poziv. Nakon toga sam se odlučila za promenu 360 stepeni, okrenula se tehničkim naukama i tako se našla na građevinskom fakultetu. Nakon toga usledio je rad u projektovanju, izvođenju i na kraju u industriji građevinskih materijala, gde sam se zadržala do danas. Rad u građevinskoj industriji je svakako zahtevan ali istovremeno pruža dinamičnost, prilike za lični i poslovni razvoj, usavršavanje u najrazličitijim oblastima i razvijanje veština rešavanja mnogobrojnih i raznovrsnih izazova. Upravo su te karakteristike ono što sam i želela u poslu kojim se bavim, što doprinosi da u tome pronalazim nepresušni izvor inspiracije.

Građevinski sektor nije stao sa radom usled pandemije. Naprotiv, „eksplodirao“ je. Kako ste se vi prilagodili novonastaloj situaciji?

Broj investicija u građevinarstvu jeste sve veći, a takođe i kompleksnost projekata, kao i izazovi po pitanju cena, kvaliteta proizvoda i njihovih pravovremenih isporuka i ugradnje.
U svemu tome je neophodno održati kvalitet usluge, brzinu reakcije, stručnost i kvalitetnu podršku klijentima. Naš prvi odgovor na povećani obim posla je bio povećanje broja zaposlenih, kako bismo mogli da ispratimo sve zahteve i potrebe kupaca. Zatim, značajno smo povećali lager ACO proizvoda, pomoću koga smo u stanju da brzo odreagujemo čak i za veće projekte. Kvalitet usluge je na kraju najznačajniji, pa iz tog razloga konstantno radimo na internim obukama za ACO zaposlene, kao i edukacijama za saradnike u oblasti upravljanje vodama. Na sve to podržani smo razumevanjem i snagom matične ACO kompanije koja kontinuirano radi na razvoju i proizvodnji inovativnih rešenja okrenutih budućnosti.

Rast cena građevinskog materijala ne jenjava. Šta mislite da li će se uskoro stabilizovati tržište? Koliko utiče na vaše poslovanje?

Vrlo je nezahvalno davati bilo kakve prognoze u ovom trenutku, naročito od kada je geopolitička situacija počela da se usložnjava, jer je i ona jedan od faktora koji utiču na porast cena. Osim porasta cena sirovina i porasta cena proizvodnje, imamo i značajno povećanje cena transporta, što takođe utiče na cenu finalnog proizvoda.

Iako smo svi na tržištu svesni ovih povećanja, na velikom broju građevinskih projekata, naročito ukoliko se radi o projektima većeg obima koji se isporučuju u dužem vremenskom periodu ili faznim projektima, očekuje se zadržavanje nivoa početnih cena, što je nemoguće ispoštovati obzirom da se cene pojedinih materijala menjaju gotovo na nedeljnom nivou. Takođe, mnogi kupci u želji da osiguraju što bolje cene naručuju proizvode mnogo ranije nego što dinamika gradilišta omogućava za ugradnju, tako da su lageri isporučioca opreme često prepuni rezervisanih proizvoda koji stoje u dužem periodu i takođe podrazumevaju velike troškove za proizvođače i isporučioce.

U ovakvoj situaciji neophodna je saradnja i razumevanje svih učesnika u projektima, kvalitetna i pravovremena komunikacija, sa ciljem da se nađe rešenje koje je najadekvatnije za projekat i koje ne ugrožava nijednu stranu. Do sada smo na takav način funkcionisali sa našim saradnicima na tržištu, što je i donelo odlične rezultate, uprkos izazovnoj situaciji.

Predstoji nam Sajam građevinarstva. Kakvi su vaši utisci obzirom da je prethodne dve godine ova manifestacija izostala zbog pandemije virusa Covid-19.

Kada su u pitanju sajmovi, mi smo u kompaniji ACO odlučili da se posvetimo usko specijalizovanim sajmovima, kao što su Sajam Voda, Sajam zelene gradnje, zatim arhitektonske izložbe i stručni skupovi inženjera u oblasti upravljanja vodama. To se pokazalo kao ispravan pristup i donelo najbolji rezultat u našem povezivanju sa saradnicima, edukativnom radu i pozicioniranju na tržištu.

Sve ove aktivnosti se u periodu pandemije nisu održavale ali su od kraja prošle godine počele da se vraćaju u uobičajeni program. To smo željno iščekivali, kako mi u kompaniji, tako i naši saradnici na tržištu. Ove godine planiramo puno aktivnosti po pitanju prisutnosti na ovakvim dešavanjima.

Možete li nam reći nešto više o ACO Akademiji?

ACO Akademija za Srbiju i Crnu Goru je osmišljena kao trening centar za zaposlene i za saradnike na tržištu - projektante, investitore, izvođače, distributere i studente građevinskog i arhitektonskog fakulteta. Zamišljena je kao mesto razmene znanja i stvaranja kvalitetnih rešenja za potrebe modernih projekata. U sastavu Akademije je i izložbeni prostor u kome su predstavljeni ACO proizvodi u svojoj realnoj primeni, kako bi našim saradnicima olakšali sagledavanje i odabir najadekvatnijih rešenja.

Istovremeno, to je i prilika za nas da budemo u toku sa zahtevima savremenih projekata, naučimo dosta toga od naših saradnika i zajedno dolazimo do najboljih rešenja.
Tokom trajanja pandemije postojala je mogućnost obilaska našeg izložbenog prostora u virtuelnom obliku, a od početka godine smo se u potpunosti vratili na uobičajeni način funkcionisanja Akademije, sa već mnoštvom organizovanih poseta.

Ovakva platforma za saradnju sa našim klijentima se pokazala kao izuzetno produktivna i zbog toga se radujemo svakoj novoj poseti i razmeni iskustava i znanja.