Bojan Leković, direktor portala KupujemProdajem – Od Holanđana možemo mnogo da naučimo o biznisu, ali i oni od nas

O tome kako je došlo do formiranja asocijacije, koji će biti njeni zadaci, ali i izazovima uspešnog poslovanja u Srbiji, govori Bojano Leković, jedan od osnivača asocijacije i direktorom portala KupujemProdajem.

Holandske kompanije u Srbiji zapošljavaju više od 15.000 ljudi u različitim oblastima kao što su brodogradnja, IT industrija, prodaja, poljoprivreda, pivska industrija i dizajn. U proteklih pet godina Holandija je u Srbiju uložila više od 2,3 mlrd EUR, što je čini najvećim izvorom stranih investicija. Samim tim, nedavno osnivanje Holandsko-srpske privredne asocijacije nametnulo se kao pravo rešenje za povezivanje privrednika dve zemlje.

 
O tome kako je došlo do formiranja asocijacije, koji će biti njeni zadaci, ali i izazovima uspešnog poslovanja u Srbiji, razgovarali samo sa Bojanom Lekovićem, jednim od osnivača asocijacije i direktorom portala KupujemProdajem.
 
– Kraljevina Holandija je po ulaganjima među najznačajnijim investitorima u srpskoj privredi. Do sada, međutim, nije postojao nijedan formalan oblik udruženja holandske poslovne zajednice u Srbiji koji bi pomogao holandsko-srpskim preduzetnicima da razmenjuju značajne informacije i iskustva i da institucionalizuju svoje prisustvo u Srbiji.
 
Iskustvo drugih zemalja nas uči da u takve vrste udruženja dobra praksa za svaku veliku ekonomiju koja želi da pojača svoje prisustvo u nekoj drugoj zemlji. U neformalnim druženjima vlasnika kompanija koji su neraskidivo povezani sa Srbijom i Holandijom, postali smo svesni te potrebe, ali i brzo došli do zaključka da sami možemo da rešimo ovaj “problem” osnivanjem asocijacije. Bilo je logično da baš preduzetnici koji su povezani sa ove dve zemlje naprave taj korak – kaže za eKapiju Bojan Leković.
 
eKapija: Koji će biti zadaci ove asocijacije? Koji je sledeći korak?
 
Naravno pre svega želimo da je omasovimo. Zato toplo pozivamo sve one koji imaju veze sa holandskom ekonomijom a posluju u Srbiji da nam se pridruže preko www.dutchserbianbusiness.org .
 
Asocijaciji nije cilj njeno postojanje samo po sebi, već će ona u potpunosti biti u funkciji potreba njenih članica. Te potrebe često ne možemo znati unapred u punom obimu, tako da je jedan od važnih početnih koraka njihovo dobro razumevanje i invetarizacija.
 
Generalno gledano, sa strane holandskih investicija u Srbiji, asocijacija će se posvetiti fokusiranom i intenzivnom dijalogu sa srpskim institucijama, lokalnim samoupravama i drugim partnerima, kako bi se optimizovali uslovi poslovanja i obezbedila veća pravna sigurnost, koja svima olakšava poslovanje. Srpskim privrednicima će težiti da na razne načine obezbedi podršku u ekspazniji poslovanja na terotiriji Holandije.
 
eKapija: Zbog čega je važno povezivanje srpskih i holandskih privrednika? Šta je to što srpski privrednici mogu da nauče od holandskih, i obratno?
 
Značaj je svakako u kvalitetnoj razmeni informacija i iskustava u vezi sa investicionom i poslovnom klimom, ali i lokalnom regulativom i svim ostalim elementima lokalnog života čije poznavanje predstavlja uslov za start i ekspanziju poslovanja u novoj, nepoznatoj zemlji.
 
Svaka nepoznata situacija, kakva širenje biznisa na nove prostore sigurno jeste, postaje mnogo lakša ukoliko ste unapred pripremljeni i obavešteni o svim elementima koji mogu da utiču na vaš posao. Bilo da je reč o holandskim investicijama u Srbiju, ili srpskim kompanijama koje žele da prošire svoje poslovanje na tržište Holandije, to su ključne informacije za prevazilaženje početnih barijera i smanjenje poslovnog rizika. Ovde posebno mislim na “male” investitore, koji su po prirodi stvari ranjiviji od velikih sistema i korporacija i imaju značajno manje kapacitete.
 
Holanđani su veoma preduzetan narod i imaju dugu tradiciju preduzetništva. Od njih se dosta toga može naučiti o dobrom i pravovremenom planiranju, pristupu inovacijama, organizaciji na svim nivoima, upornosti… S druge strane, u biću srpskog naroda je jedna autentična snalažljivost, sposobnost prlagođavanja, naročito u nepredviđenim situacijama i teškim okolnostima, i to je nešto što bi Holanđanima i te kako bilo korisno da imaju.
 
eKapija: Živite u Holandiji, poslujete u Srbiji, kako je došlo do toga?
 
– U Holandiju me je odvela profesionalna karijera, najpre naučna, a potom i korporativna, i na kraju sam u njoj uredio svoj i život svoje porodice. Međutim, veze sa Srbijom su neraskidive i od samog početka mojih preduzetičnih aspiracija sam maštao da kreiram nešto važno i korisno za srpsko društvo.
 
Pritom, život u Holandiji mi je dao mnogo prilika da, u kontekstu poslovnog okruženja u Srbiji, naročito kada je u pitanju razvoj Interneta i IT tehnologija, “zavirim” u budućnost. Bio sam u poziciji da pokušam da predvidim realne potrebe i probleme našeg društva koji se mogu rešiti realizacijom preduzetničkih ideja.
 
eKapija: Osnivač ste i direktor portala KupujemProdajem, a obeležili ste i preko deceniju prisustva na srpskom tržištu. Kako i kada ste doneli odluku da pokrenete jedan ovakav portal u Srbiji?
 
– Upravo gledajući šta se događa u jednom razvijenijem društvu i zamišljajući kako bi bilo dobro da takve stvare postoje i u Srbiji. U Holandiji sam još početkom 2000tih uočio sličan koncept Marktplaats, internet platformu za spajanje ljudi koji žele nešto da kupe ili prodaju. Brzo sam shvatio njegov veliki pozitivan uticaj na holandsko društvo u celini, jer je inače štedljivim Holanđanima davao šansu da prodajom produže ekonomski vek stvarima koje za njih više nemaju upotrebnu vrednost, odnosno da povoljnije kupe razne stvari.
 
Poželeo sam da tako nešto napravimo u Srbiji. Da se oglasi sa slikama objavljuju odmah, da korisnici sami uređuju svoje oglase i da im omogućimo platformu preko koje mogu međusobno da komuniciraju. Našu platformu smo osmislili i lansirali 2007. Trebalo je više godina da se ona usavrši i “primi” u populaciji.
 
eKapija: Koliko Vam činjenica da živite u Holandiji otežava rad, s obzirom na to da poslujete u Srbiji?
 
– Mi smo, zapravo, holandsko-srpska kompanija sa sedištem u Hagu, Holandiji dok je naša ćerka kompanija aktivna u Srbiji. Uspeli da smo u naš svakodnevni rad implementiramo inovativne radne procese koji nam garantuju neometanu komunikaciju i poslovanje. Mnogo nam pomažu moderne tehnologije. Naravno, ništa ne bi bilo moguće bez predanih i vrednih ljudi koji čine naše timove u Nišu i Beogradu.

 

Definitivno nije lako voditi kompaniju sa udaljenosti od gotovo 2.000 kilometara i to jeste jedna neuobičajena praksa, ali smo mi odlučili da u tome vidimo prednosti. Jedna od prednosti upravo jeste i izloženost jednom naprednijem poslovnom okruženju kakvo je Holandija, koja nam omogućuje mnoge interesante uvide i znanja, ali i ulazak na druga tršišta EU, ako bi se na tako nešto odlučili.

 

 
eKapija: Internet trgovina je u poslednjih nekoliko godina doživela pravu “eksploziju” u Srbiji. Koji su to izazovi i problemi sa kojima ste se susretali prilikom razvoja posla, s obzirom da poslujete već dugo?
 
– Tokom ovih 11 godina bilo je, svakako, raznih izazova. U početku, primera radi, izazov je bio broj ljudi koji u Srbiji uopšte koriste Internet, opšta informatička pismenost, kao i broj ljudi koji poseduju mobilne telefone sa kojima mogu lako i brzo da slikaju predmete koje žele da prodaju.
 
Kako smo rasli, pojavili su se i izazovi tehničke prirode – kako isprojektovati jedan stabilan i pouzdan IT sistem koji opslužuje milione korisnika. Očekivano, bilo je i zakonodavnih poteškoća, kakve su suštinski potpuno očekivane za biznise koji su među prvima u svojoj branši. Ogromnu većinu ovih izazova smo uspešno prevazišli.
 
eKapija: U čemu leži tajna uspešnog poslovanja Vaše platforme za internet trgovinu sada već gotovo punih 11 godina?
 
– Nema posebnih tajni, što ne znači da je bilo lako stići do ove tačke. Mi smo veoma mnogo truda i vremena uložili u to da korisnicima obezbedimo lakoću korišćenja. Kako je KupujemProdajem rastao, rasla je i brzina kojom ljudi ostvare svoju nameru – nešto kupe ili prodaju. To je njima najvažnije i oni se zbog toga okupljaju na našoj platformi. Takođe, naša usluga je besplatna za svakoga.
 
Jako nas ispunjava to što imamo puno potvrda od sugrađana, “običnih” ljudi u Srbiji, da im KupujemProdajem u velikoj meri pomaže. Jednima da pronađu povoljnije novu ili polovnu stvar, a drugima da prodaju ono što bi inače bacili. Na taj način kao društvo funkcionišemo efikasnije.
 
eKapija: Koliko je na vašem sajtu za ovih 11 godina bilo postavljenih oglasa, registrovanih korisnika, pregledanih stranica…? Šta građani Srbije najčešće kupuju i prodaju preko Vaše platforme?
 
– Naravno, brojevi lepo opisuju tok našeg razvoja. Od početka do danas, na KupujemProdajem postavljeno je gotovo 70 miliona oglasa i ostvareno je oko 800 mil EUR prometa između naših korisnika. Svakoga dana se postavi više od 50 hiljada novih, a u svakom trenutku je aktivno preko 2 miliona oglasa za najrazličitije stvari i usluge. Trenutno imamo oko 1,4 miliona registrovanih korisnika.
 
Građani najviše trguju mobilnim telefonima, računarima, kućnom elektronikom, auto delovima, odećom, obućom, nekretninama… Generalno, način i struktura trgovine preko Interneta ne razlikuje se mnogo od onoga što viđamo u offline svetu.
 
eKapija: Kada je postavljen prvi oglas na ovu platformu i da li se sećate šta je to bilo?
 
– O da, naravno! Bilo je to u januaru 2008. godine i jako dobro se sećamo tog trenutka jer nam je doneo mnogo radosti. U pitanju je bio oglas za automobil Fiat punto, a postavio ga je korisnik pod nadimkom Doca, kojeg ovom prilikom srdačno pozdravljam!
 
eKapija: Koji su Vaši poslovni planovi za naredni period?
 
– Da nastavimo da unapređujemo kompletno iskustvo za naše korisnike i da u saradnji sa njima poboljšavamo KupujemProdajem.
 
Izvor: Ekapija / Dragana Obradović 

Prijava na newsletter

Pročitajte još: